A Szakképzésben végzett tanulók karrierútja

2025.07.07.

National VET Team | Szakképzés

Összefoglaló a Career pathway of VET students című nemzetközi kutatási TCA projekt kérdőíves vizsgálatának magyar eredményeiről.

A ’Career pathway of VET students’ című nemzetközi kutatási TCA projekt 2024 elején indult. A projektben 4 közép-kelet-európai ország vesz részt: Lengyelország, Románia, Szlovákia és Magyarország. A kutatásban jelenleg a második szakasz, az online kérdőíves vizsgálat eredményeinek elemzése fejeződött be. Jelen tanulmány csak a magyar kutatási eredményeket tartalmazza.

A jelentésben először részletesen bemutatjuk a magyar kutatás főbb jellemzőit, a felhasznált mérőeszközt, annak szerkezeti felépítését, ezt követően a kutatás eredményeit, majd részletesen kitérünk a kutatás adatainak elemzésére és az eredmények bemutatására. A számszerű eredményeket táblázatok és diagramok formájában is ábrázoljuk, valamint szövegesen is értelmezzük.

A kutatás célcsoportja azon fiatal munkavállalók, akik 2019 és 2023 között fejezték be szakmai középfokú tanulmányaikat, és rendelkeznek középfokú szakképesítéssel (ISCED 3 és 4, esetleg ISCED 5), de nem rendelkeznek felsőfokú végzettséggel (ISCED 6 és 7). A célcsoport meghatározásánál ugyancsak fontos kritérium volt, hogy a középfokú végzettséggel rendelkező fiatal munkavállalók között legyenek olyanok, akik a középfokú tanulmányaik alatt részt vettek Erasmus+ mobilitásban.

A kutatási kérdőív mintáját 825 kitöltő alkotja, de jelen kutatás kizárólag azokra vonatkozik, akik nem tanulnak tovább a felsőoktatásban, így 274 főre vonatkoznak majd állításaink. Ezt a mintaelemszámot egy lényegesen nagyobb válaszadói adatbázisból nyertük, de az adattisztítás során azokat a válaszadókat, akik a kérdőív kérdéseinek csak harmadára válaszoltak, töröltük.

A mintaválasztás során a kutatók arra törekedtek, hogy elérjék a programban 2019 és 2023 között végzett hallgatókat, amely a magyar jogszabályok és adatvédelem miatt rendkívül nehezen volt megvalósítható.

A vizsgálat alapjául szolgáló kérdőívet a projektben együttműködő nemzetközi kutatócsoport fejlesztette ki. Tartama 24 kérdés, melyek közül 11 feleletválasztásos, 13 Likert-skálás. Az eredményeket bemutató 2. fejezetben a kérdőívstruktúra 5 fő témája mentén építjük fel munkánkat, ezek egy-egy alfejezetben jelennek meg. Az elsődleges leíró statisztikai eredményeket a matematika statisztikai vizsgálatok – összefüggés- és különbségvizsgálatok – követik.

A kutatás néhány főbb megállapítása, hogy a tanulói utakat egyértelműen pozitívan befolyásolja a mobilitásban való részvétel. A nyelvtudás, mint hatótényező szerepe több esetben jelentkezik. A tanulmányi eredmény egyértelműen befolyásolja a kiutazás esélyét és a karrier egyéb jellemzőit, bár a beválogatásban nem kap kiemelt szerepet. A munkával és a munkahelyi lehetőségekkel a válaszadók közepesen, vagy annál alacsonyabb módon elégedettek, ebben a kérdésben találtuk a legtöbb összefüggést a háttér- és más tényezőkkel. Bár kiemelten a fizetéssel való elégedettség a legfontosabb tényező, a lehetőségek tekintetében a nemzetközi együttműködés lehetősége és az innováció megvalósíthatósága is fontos. Érdemes lehet a vállalkozói nevelésre több hangsúlyt fektetni a képzésben, mert – a mintában megjelenő kis arányuk ellenére – magasabbra értékelik a munkakör nyújtotta jövedelmet és lehetőségeket, számukra kiemelten fontos az innováció lehetősége.

A kutatási jelentés teljes szövege a linkre kattintva olvasható.

A tanulmány szerzője: Dr. habil. Hercz Mária, egyetemi docens

Utolsó módosítás: 2025.07.07.